Vyvarujte se nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

Vyvarujte se nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Snad každý zná někoho, kdo prodal byt či dům z různých příčin pod jeho aktuální tržní hodnotou. Nejlepší je vyhnout se zcela takovému scénáři a počínat si neomylně tak, abyste mohli nemovitosti prodat za co nejvyšší možnou prodejní cenu. Je nutné si uvědomit, že zmýlená neplatí a je třeba hned na první dobrou přilákat co nejvíce potenciálních kupců. Vše začíná u správného stanovení tržní ceny.

Správné stanovení tržní ceny, příprava na profesionální focení, prohlídky se zájemci a právní náležitosti. Prodej nemovitosti je zdlouhavý a náročný proces, který může navíc ještě zkomplikovat nedostatečná zkušenost či neznalost realitního trhu. Jednou z nejčastějších chyb bývá chybné stanovení tržní ceny.

„Tržní ceny bytů či domů se obvykle stanovují tzv. srovnávací metodou. I když to zní jako něco, co může udělat porovnáním nabídek na realitních serverech každý laik, není to tak. Ceny uvedené v inzerátech totiž zdaleka nebývají konečné, a tak se může stát, že byste se vlivem chybného úsudku dopustili přešlapu. Z vyvěšeného inzerátu na byt totiž nepoznáte, jaký je o něj ve skutečnosti zájem. Třeba jestli je přetlak poptávky, nebo tam naopak visí delší dobu bez povšimnutí. Konečná cena, za kterou se byt prodá, je zanesena v katastru nemovitostí, odkud se propisují rovnou do cenových map – tento zápis je ale neveřejný,“ vysvětluje Vladislava Kindlová, obchodní ředitelka rodinné realitní kanceláře Domov Reality. Mnohem jistější je spolupracovat na stanovení prodejní ceny s odborníky. Řada realitních společností má totiž placený přístup do cenových map, a tak dokáže obratem připravit relevantní odhad.

Jednoduchou zpětnou vazbu o tom, jestli jste nastavili cenu správně, získáte v momentě zveřejnění inzerátu. Záleží na tom, kolik zájemců se ozve a v jakém intervalu. Velké byty ve velkých městech mívají odezvu v řádu jednoho až dvou dnů, „Pokud se vám ozve do 24 hodin třicet zájemců, je to neklamný signál, že jste nabídli nemovitost pod cenou. A naopak, pokud je ticho pěšině už týden, je to známka toho, že jste byt či dům ocenili příliš vysoko,“ vysvětluje Kindlová.

Inzerát má vliv na konečnou prodejní cenu

Jedna věc je správně nastavit prodejní cenu, druhá pak profesionálně odprezentovat nemovitost k prodeji. „Příprava nemovitosti na prohlídky a to, jak bude vypadat inzerát, rozhoduje na základě naší praxe o prodejní ceně a to už není zanedbatelná suma. Důležité je uvědomit si, že to funguje oběma směry. Pokud prezentaci zanedbáte, prodáte nemovitost v průměru o tato procenta pod cenou. Naopak, pokud si dáte záležet na přípravě nemovitosti, bude to směrem nahoru,“ upozorňuje Kindlová. Za profesionální fotky se nepovažují rychle cvaknuté fotky z mobilu ve špatné kvalitě. To, zda dokážete v zájemcích vzbudit pozitivní emoce a nadšení z daného prostoru, do velké míry závisí na tom, zda byt úspěšně prodáte a za jakou cenu.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?