Realitní trh v posledních měsících čelí několika úskalím a těžké časy zažívají hlavně ti, kteří měli v plánu pořizovat vlastní byt či dům. Ceny nemovitostí totiž prudce vzrostly, stejně tak došlo ke zvýšení základní úrokové sazby Českou národní bankou. Kupuje se přitom dále. K investicím zájemce ženou nejen nadále stoupající ceny, ale i fakt, že se opět začalo hovořit o zvyšování povinné spoluúčasti na hypotéku. Vlastníci nemovitostí tak zažívají žně a nyní se jejich nemovitosti prodávají lépe než kdy dříve.
Vysoká poptávka by je však neměla ukonejšit, prodej nemovitosti je stále strategickou transakcí. Přesto se aktuálně množí lidé prodávající nemovitosti na vlastní pěst s přesvědčením, že nemovitost prodají tak či tak výhodně. „Srovnáme-li situaci nyní a situaci před dvěma lety, tak na tom většina prodejců teď opravdu bude podstatně lépe. To ale neznamená, že bude celá transakce automaticky bezproblémová a maximálně zisková. Nesmíme zapomínat, že je prodej realit řemeslo jako každé jiné a má svá úskalí,“ říká Jakub Kindl z rodinné realitní společnosti Domov, která se specializuje na oblast Prahy a Berounska.
Podle Kindla teď vidí majitelé nemovitostí v prodeji velký potenciál, nechávají se však zaslepit vysokou poptávkou. Zapomínají, že zájemci o koupi na své straně většinou mají makléře, a ti dovedou transakci obrátit ve svůj prospěch. „Každý realitní makléř se snaží o to, aby byl prodej nebo koupě maximálně výhodná hlavně pro jeho klienta, nikoli pro osobu na druhé straně barikády. A pokud má kupec realitní zastoupení, lze očekávat alespoň nějaké vyjednávání. Proto je vhodné mít na své straně stejné zbraně, tedy znalosti realitních odborníků,“ vysvětluje Kindl.
Jedině tak lze z prodeje nemovitosti vytěžit maximum, tedy získat co nejvyšší zisk za co nejméně času a s co nejmenším úsilím. Nelze předpokládat, že se nemovitost prodá sama jen pouhým zveřejněním inzerátu. Ty jsou navíc v dnešní době jedním z nejdůležitějších nástrojů prodeje, lidé si totiž zvykli vybírat nemovitost online. „Už dávno neplatí, že se celý obchod vytváří tváří v tvář. Naopak, inzerce musí být vymazlená a velmi detailní, doplněná o kvalitní fotografie a videa. Lidé se chtějí dozvědět co nejvíce informací ještě předtím, než vůbec osloví konkrétního kupce nebo jeho realitního makléře. Inzerát je minimálně třetinou úspěchu,“ dodává Jakub Kindl.
V potaz je nutné brát i čas, který si žádají osobní prohlídky, o to spíše nyní, kdy je potenciálních zájemců o poznání více. „Není výjimkou, že se na jednu nemovitost ozvou desítky zájemců. S těmi je nutné mluvit, posoudit jejich kredibilitu, nemovitost jim ukázat a vše vysvětlit. Prodejce by navíc měl chtít vybrat takového kupce, který ideálně přistoupí na všechny nebo většinu podmínek a hlavně na požadované peníze. Na místě je tak obezřetnost a strategické plánování. Rozhodně bych prodej nemovitosti nepodceňoval ani v takových situacích, jaká na trhu vládne dnes,“ uzavírá Jakub Kindl za realitní společnost Domov.