Point of Sale (místo prodeje) nebo Point of Purchase (místo nákupu) označují stejnou věc, jen jednou z pohledu obchodníka, podruhé z pohledu zákazníka. Patří k základním materiálům podporujícím prodej přímo v místě s nabídkou produktů a služeb. Aby však tyto in-store kampaně byly efektivní a přinášely žádoucí výsledky, je třeba řídit se základními pravidly.
V praxi stále narážíme na situace, kdy i zkušení marketéři dělají základní školácké chyby, a tím nejenže potenciál POP/POS nosičů nevyužívají naplno, ale přímo ovlivňují efektivitu jejich dopadu. Dobře zvolené a zacílené POP/POS materiály dokáží upoutat zákazníkovu pozornost a ovlivnit jeho konečné rozhodnutí o koupi. Nabízejí takřka neomezenou variabilitu využití, záleží jen na kreativitě a dostupných technologiích. Při realizaci dejte pozor na to, abyste se nedopustili základních chyb.
Lepší dobře umístěný klasický stojan než špatně umístěný vizuálně kreativní nosič
Správné umístění je stěžejním atributem ovlivňujícím úspěšnost. Při hledání vhodného umístění se zaměřte na exponovaná místa v rámci prodejny. Jde o místa, kde se pohybuje nejvíce zákazníků. Zaměřte se na důležité produktové sekce a nosič umístěte na začátek nebo do první poloviny ve směru pohybu zákazníka. Tyto materiály také není vhodné umisťovat v první třetině prodejní zóny, kdy ještě zákazník není plně v nákupním módu. V této části nejsou kupující nakloněni impulzním nákupům a vnímání reklamních nosičů je podstatně nižší. Také relevantní pozice by měla být samozřejmostí. Pokud chcete pozornost zákazníka přilákat k nabídce na nákup drogerie, neumisťujte poutač do sekce ovoce/zelenina.
Klíčové jsou barvy
Mějte na paměti, že POP/POS materiály by v zákazníkovi měly aktivovat povědomí o značce a propojit ho s předchozí zkušeností a znalostí. Vizuální elementy jsou důležité, proto by měly být dostatečně velké, kontrastní a vyvedené v barvách typických pro daný produkt a značku. Barvy jsou nedílnou součástí komunikace značek a jsou klíčové pro rozpoznání daného produktu v místě prodeje.
Pozor na splynutí s pozadím
Důležité je zasazení reklamního nosiče do správného prostředí. Nesoustřeďte se proto jen na pojetí samotného materiálu, ale vezměte v potaz i bezprostřední okolí, kde má být umístěn. Pozadí propagačních materiálů je neméně důležitou součástí prezentace zboží. Zda bude pozadí černé, bílé nebo pestrobarevné, hraje velkou roli. Dejte si také pozor, aby nosič nesplýval s barvou samotného produktu. Pokud má například produkt žlutý obal a je umístěn v regále, vyvarujte se stopperů žluté barvy.
Účelnost materiálu
POP/POS materiály mohou být vyrobeny z celé řady materiálů – papír, plast, kov nebo sklo. Poslední dobou jsou díky svým praktickým vlastnostem a variabilitě využití hitem reklamní nosiče z kartonu. Jsou účelné, vhodné a 100% recyklovatelné. Inspiraci hledejte u Paketo.one , specialisty na POP/POS materiály z kartonu, lepenky a papíru. Mají k dispozici velmi flexibilní vlastní vývojový a konstrukční tým, který používá nejaktuálnější špičkový software pro návrhy, konstrukci a vizualizaci POP/POS materiálů, obalů, vzorků a dalších kartonových a lepenkových výrobků. V nabídce jsou široké možnosti zpracování a tisk velkého rozměru ve fotografické kvalitě.