Hraní není jen způsobem, jak se zabavit a ukrátit si dlouhou chvíli. Zvláště u dětí je tato činnost důležitá pro celkový duševní i tělesný rozvoj. Dá se říct, že čím více hraní, tím více učení. Správné hračky významně přispívají k tomu, že z dětí jednou vyroste všestranně rozvinutá osobnost. Zvláště řešení konstruktérských úloh má nesporný přínos pro rozvoj dětské fantazie a jemnou motoriku.
O tom, že nejefektivnějším způsobem učení je zábava, byl přesvědčen už Komenský, který své svěřence vzdělával v duchu hesla „škola hrou“. Vzdělávací a naučné hry přitom nejsou totéž co nudná výuka ve školních lavicích. Umí zabavit i pobavit zároveň, stimulují zvídavost, pomáhají aktivně rozvíjet mysl každého dítěte a jsou zdrojem informací o dospělém světě a jeho pravidlech. Jsou důležité hlavně pro předškoláky, kterým pomáhají osvojit si klíčové dovednosti před začátkem školní docházky.
Zvláště ve vývojovém stádiu předškolního věku má v životě dítěte nezastupitelný význam, a i když si ji jako dospělí spojujeme s oddychem a zábavou, pomáhá dětem osvojit si základní schopnosti a dovednosti v souvislosti s blížícím se zahájením školní docházky. Mají roli stimulu, který juniory motivuje ke zjišťování informací, sbírání zkušeností a spojování všeho naučeného ve smysluplné celky.
Stavebnice jsou nadčasovou a populární hračkou
„Hraní prospívá dětem hlavně proto, že jim pomáhá posouvat se na další stupínky vývoje v oblasti fyzické, kognitivní, sociální a emoční. Rozvoj kognitivních zkušeností spadá do předškolního období, kdy jsou nejpopulárnější hry zapojující představivost a fantazii. Skvělý prostor pro fantazii a trénink jemné motoriky nabízejí různé konstruktérské úlohy a stavebnice. Stavěním podle přiloženého návodu nebo vytvářením vlastních stavebnic děti nejen získají polytechnickou zdatnost, ale posílí také svou kreativitu,“ říká Martin Kraus z české společnosti MAKRA DIDAKTA.
Na e-shopu této společnosti, která se specializuje na výrobu vybavení do mateřských a základních škol, najdete širokou nabídku produktů z kategorie Stavebnice, například konstrukční stavebnice a množství dílků, kartonové cihličky, geometrické 3D útvary nebo třeba dopravní značky. Kartonové cihličky jsou ideální pro stavby v životní velikosti. Mohou si z nich vyrobit domeček, věž nebo třeba zeď. Dále cihličky můžete využít jako nábytek, protože se na nich dá pohodlně ležet či sedět. Poslouží také ke stavbě lávky, na které si děti vyzkouší koordinaci a balanc.
Volný prostor pro objevování
K tomu, aby se tvůrčí myšlení mohlo rozvíjet, je potřeba dostatečný prostor, svoboda a volnost. Neznamená to, že by nesměly existovat žádné mantinely – dětský svět potřebuje rovněž fungovat podle daných pravidel. Pokud chceme u svých dětí rozvíjet kreativitu, musíme se alespoň trochu oprostit od „dospěláckého“ světa. Nevnucujme jim ty naše představy o světě s tím, že jsou jediné správné. Dejte dětem možnost ukázat vám svět podle jejich vidění – jak mají věci vypadat a fungovat. Nakreslí-li vám například dítě strakatého hrocha, hned ho neusměrňujte s tím, že hroch má být tmavě šedý.