Účastníky silničního provozu se děti stávají již od útlého věku, a tak je na rodičích, aby jim předali vědomosti a zkušenosti z oblasti dopravní výchovy. Jak k této problematice přistupovat podle věku dětí?
Batolata a děti do čtyř let
U dětí do jednoho roku máme jistotu, že nebudou samostatně chodit, a tak je v silách rodiče alespoň zajistit bezpečnou přepravu v kočárku. Ten by měl být viditelný a měl by mít reflexní prvky. Samozřejmostí je poté zabezpečení dítěte v kočárku proti vypadnutí. Co se týče dětí, které se již pohybují samy, je třeba je při chůzi na chodníku vodit po vzdálenější straně od silnice a při přechodu silnice jít dětem příkladem. To znamená řádně se rozhlížet na obě strany a snažit se dětem vysvětlit, proč to tak děláte.
Děti v předškolním věku
U dětí v předškolním věku část zodpovědnosti za bezpečný pohyb kolem silnic přebírají učitelky z mateřské školky. I v tomto období je však nutné děti taktéž vodit po vzdálenější straně chodníku od silnice a často jim vštěpovat, že v blízkosti silnic si nesmí hrát.
Děti ve věku od šesti do deseti let
Začátek povinné školní docházky je pro děti zároveň často i doba, kdy se v dopravě začínají pohybovat samostatně. Nutné je tedy vést je k samostatnosti a k opatrnosti. Děti by měly vědět, že mají přecházet pouze na přechodu, používat oči a uši a čekat, dokud nepřejedou všechna vozidla. Doma poté mohou rodiče hrát s dětmi nejrůznější hry, které je seznámí s pravidly silničního provozu. Oblíbená je například hra Bezpečně na kole, kterou lze koupit na e-shopu pexik.cz. Ta seznamuje hráče s významem dopravních značek a pravidly jízdy. Zároveň je založena na vzrušující rivalitě a i dospělí mnohdy přijdou na to, že se ne vždy na silnici chovají správně.
Dětem je v tomto věku také nutné vysvětlit zásadu „vidět a být viděn“ a je vhodné oblékat je do pestrého oblečení a do oblečení s retroreflexními prvky.
Děti starší deseti let
Děti se v tomto věku stávají více samostatnými a začínají si prosazovat své názory. Rovněž však tato věková kategorie patří k nejzranitelnějším v silničním provozu. Nutné je tedy snažit se jim vysvětlit zásady správného chování bez přehnaného mentoringu. Jedním z nebezpečných fenoménů je zároveň i chůze se sluchátky, která se může stát osudnou.