Zatímco při prodeji bytu můžete narazit na kupce, kteří v něm ani neplánují bydlet a kupují ho čistě za účelem pronájmu, při prodeji domu se s takovým scénářem setkáte minimálně. Prodávaný dům pro většinu kupců není jen investicí, ale možným odrazem toho, jak bude vypadat jejich budoucnost. S domem tak prodáváte i příběh. Co je při prodeji důležité a co vám pomůže nemovitost prodat rychleji a lépe?
Dům jako životní mezník
Vlastní dům pro mnoho lidí nesymbolizuje jen střechu nad hlavou. Pro většinu lidí je dům životním mezníkem a vytouženou destinací, do které celý život vědomky nebo i nevědomky mířili. Celý proces výběru a koupě je tak mnohdy emotivní záležitostí a prodávající si vždy musí uvědomit, že to není jen dům, co si zájemci kupují. Předně totiž kupují začátek svého vlastního příběhu. „Na vlastní dům spoustu lidí pohlíží jako na metu, kterou si stanovili, že jí jednou dosáhnou. Představuje pro ně místo, kde mohou spokojeně žít, mít rodinu a realizovat se. A to je to, co si musí prodejce uvědomit. Že neprodává jen kus půdy a na ní nemovitost. Prodává někomu jeho vlastní budoucnost,“ vysvětluje Jan Kindl z rodinné realitní kanceláře Domov, která se specializuje na oblast Prahy a Berounska.
Příprava nemovitosti na prodej
Proto je u prodeje domu tolik důležité ho na celý proces řádně připravit. Odborně se tomu říká home staging a v Čechách jej jako součást svých služeb již nabízí většina realitních kanceláří. „Home staging je důležitým nástrojem, který dovede zvýšit prodejní cenu nemovitosti, tedy je-li proveden dobře. Mnoho lidí si totiž nedovede plně představit, co home staging obnáší a často se před prodejem nemovitosti chtějí pouštět do rozsáhlých úprav a rekonstrukcí s cílem prodat nemovitost lépe. Něco podobného však nemá s home stagingem co dělat a nákladné opravy interiéru jsou většinou kontraproduktivní,“ říká Kindl. Druhým extrémem jsou však situace, kdy prodávající nechce s domem dělat nic. „Nedělat nic je samozřejmě pohodlné, ale v takovém případě je třeba počítat s tím, že se dům může prodávat déle a za méně peněz. Zájemci o koupi totiž mohou mít velkou představivost a plánovat v domě svou budoucnosti i bez naší pomoci, velmi pravděpodobně ale prodávajícímu takto před finálním sítem většina kupců odpadne,“ dodává Jan Kindl.
Jaká je tedy ale zlatá střední cesta, kterou by se měl vlastník nemovitosti vydat? Home staging představuje procesy, které jsou někde uprostřed mezi dvě výše zmíněnými možnostmi. Nespočívá v rozsáhlé rekonstrukce, ani v nicnedělání, ale vyžaduje alespoň nějaké přípravy. „Každý dům na první pohled vypráví něco málo o svých obyvatelích. Nesmí toho ale vyprávět moc a musí fantazii zájemců poskytnout dostatek prostoru pro to, aby si dovedli v domě představit svůj vlastní život. Často tak home staging spočívá v zevrubném úklidu a v drobných opravách a tam, kde je to potřeba, není od věci například i vymalovat,“ říká Kindl. Důležité je se však na nemovitost umět podívat nezúčastněnýma očima, projít si ji a říct si, co by vás jako kupce mohlo od koupě odradit.
„Stohy časopisů, přehršel dekorací, okopané lišty, nedodělaná elektřina apod. To jsou většinou věci, které jsou opravené nebo uklizené během jednoho víkendu, nestojí moc peněz a nemovitosti přitom dají úplně jiný ráz. Problém je ale v tom, že tyto nedokonalosti člověk, který v domě žije, málokdy vidí. Z toho důvodu tak home staging provádí realitní makléři, kteří se dovedou na nemovitost podívat profesionálním pohledem. Ti vidí, co je potřeba udělat, uklidit a připravit. Jedná se o důležitý přínos realitní společnosti, potažmo makléře v procesu prodeje a lidé by se neměli bát jej využít,“ uzavírá Jan Kindl za realitní společnost Domov.