Montessori mateřské školky: V čem se liší od těch standardních a jsou pro každého?

Montessori mateřské školky: V čem se liší od těch standardních a jsou pro každého?

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

V posledních letech se Montessori mateřské školky staly celosvětově uznávaným směrem v předškolním vzdělávání. Jedná se o alternativní vzdělávací systém založený Marií Montessori na počátku 20. století. Montessori klade důraz na samostatnost, svobodu a respekt k přirozenému vývoji dětské osobnosti. Jak probíhá výuka v Montessori mateřských školkách a je vhodná pro všechny děti?

Principy Montessori vzdělávání

Montessori pedagogika je založena na několika základních principech. Prvním z nich je pojetí dítěte jako aktivního a samostatně se učícího člověka, který má vlastní schopnost vstřebávat a zpracovávat informace z okolního světa. Největší důraz se klade na individuální rozvoj každého dítěte, respektuje se jeho vlastní tempo a způsob učení. Tomu odpovídá i uzpůsobení tříd. „Třídy v Montessori školkách jsou navrženy tak, aby podporovaly samostatnost a možnost volby,“ dodává Martin Kraus ze společnosti MAKRA DIDAKTA, která se specializuje na výrobu a instalaci vybavení do mateřských a základních škol.

Role učitele v Montessori prostředí je zásadně odlišná od tradičních škol. Učitel zde působí jako průvodce a pozorovatel, který podporuje dítě v jeho samostatném objevování a učení, místo přímého předávání informací.

Příklady Montessori hraček

Vzdělávací materiály a hračky v Montessori školkách jsou navrženy tak, aby dětem bylo umožněno rozvíjet motorické dovednosti, rozpoznávat a třídit podle různých kritérií a učit se prostřednictvím svých smyslů. „Hračky jsou často z přírodních materiálů. Typickým příkladem jsou různé vkládací a třídící hračky jako dřevěné stavebnice nebo sady pro třídění barev a tvarů. Dále i různé zvukové kalíšky pro rozlišení zvuků. Děti se také učí dovednostem pomocí praktických aktivit, jako je zapínání různých spon, tkaniček a knoflíků na speciálních výukových panelech,“ upřesňuje Martin Kraus.

Je Montessori školka vhodná pro každé dítě?

Montessori školky jsou známé svým individuálním přístupem k učení a mohou vyhovovat hlavně samostatným a zvídavým dětem s vlastní motivací pro učení. Některé děti však mohou lépe prosperovat v tradičním vzdělávacím prostředí, které má více strukturované učební aktivity. Děti, které potřebují jasně definované hranice a konzistentní vedení, nebo ty, které vykazují určité speciální vzdělávací potřeby, obvykle vyžadují specifický přístup, který Montessori metoda nemusí poskytovat. Je proto důležité, aby rodiče pečlivě zvážili osobnost svého dítěte a možné vzdělávací alternativy.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?