Hraní není jen způsobem, jak se zabavit a ukrátit si dlouhou chvíli. Zvláště u dětí je tato činnost důležitá pro celkový duševní i tělesný rozvoj, protože pomocí hry se děti učí a orientují se v zatím neprobádaném světě. Čím více hraní, tím více učení. Jsou-li si rodiče tohoto faktu vědomi a dítěti navíc pořizují ty správné hračky, významně přispívají k tomu, že z jejich ratolesti jednou vyroste všestranně rozvinutá osobnost.
Většina dospělých je dnes natolik pohlcena pracovními povinnostmi a jinými starostmi, že je nakonec ráda za technologické vychytávky, které dítě dovedou zabavit snadno, rychle a na dlouhou dobu. Koupit mu počítačovou hru anebo tablet je nepochybně snazší, než si s ním například pravidelně vyprávět, zpívat a kreslit. Jenže nechat své dítě v přítomnosti neosobní elektroniky růst jako dříví v lese má své stinné stránky. Průzkumy ukazují, že nejpodstatnější vliv při rozvíjení představivosti a tvořivosti má právě rodina, proto pěstujte tyto dovednosti u svých dětí už v útlém věku.
Proč je pro děti důležitá hra
Hraní prospívá vašemu dítěti hlavně proto, že mu pomáhá posouvat se na další stupínky vývoje v oblasti fyzické, kognitivní, sociální a emoční. Rozvoj kognitivních zkušeností spadá do předškolního období, kdy jsou nejpopulárnější hry zapojující představivost a fantazii. Právě tyto dvě kvality patří u dnešních mladých lidí k těm nejoceňovanějším. Rozvíjení kreativity je proto důležité podporovat už odmalička. Ty děti, které jsou od raného věku podporovány ve všestranném rozvoji, bývají v dospělosti zdrojem pokroku ve všech oblastech lidského konání. Tvořiví lidé se uplatňují napříč všemi sférami lidské činnosti: v umění, kultuře, ale i ve vědě, technice, podnikání a manuálních profesích. Jsou velmi žádaní na trhu práce a nabývají tím nedocenitelné výhody před ostatními. Součástí tvořivosti je i originalita, nápaditost, flexibilita a inovativní myšlení, stejně jako schopnost přicházet na různorodá řešení problémů.
Skvělý prostor pro fantazii a trénink jemné motoriky nabízejí různé konstruktérské úlohy a stavebnice. „V psychomotorickém vývoji dětí v předškolním a raném školním věku mají nezastupitelnou úlohu klasické stavebnice. Stavěním podle přiloženého návodu nebo vytvářením vlastních stavebnic děti nejen získají polytechnickou zdatnost, ale posílí také svou kreativitu. Mezi takové jistě patří Stavebnice Alexander Malý konstruktér – Policie, jež se perfektně hodí jako dárek pro každého začínajícího i pokročilého malého konstruktéra,“ říká Marcel Pech, marketingový manažer jednoho z největších českých i slovenských distributorů hraček pro děti Pexi. „Hlavní kovové konstrukce jsou doplněny o plastové potištěné dílky, které propůjčují stavebnici patřičnou realističnost. Dokončený stroj je dostatečně pevný, a je tak možné zapojit jej do různých dětských her. Vždyť kdo by chtěl mít doma model, na který se pouze práší?“ doplňuje Pech.
Volný prostor pro objevování
K tomu, aby se tvůrčí myšlení mohlo rozvíjet, je potřeba dostatečný prostor, svoboda a volnost. Neznamená to, že by nesměly existovat žádné mantinely – dětský svět potřebuje rovněž fungovat podle daných pravidel. V rámci nich je však dobré dítěti ponechat potřebný manévrovací prostor. Pokud chceme u svých dětí rozvíjet kreativitu, musíme se alespoň trochu oprostit od „dospěláckého“ světa. Nevnucujme jim ty naše představy o světě s tím, že jsou jediné správné. Dejte ratolesti možnost ukázat vám svět podle jejich vidění – jak mají věci vypadat a fungovat. Nakreslí-li vám například vaše dítko strakatého hrocha, hned ho neusměrňujte s tím, že hroch má být tmavě šedý a strakatá může být jen kráva nebo kůň.