Trend se otočil a Češi se ve velkém zbavují chat a chalup. Na vině jsou podle realitních makléřů zejména zvyšující se náklady na jejich údržbu. Vyplatí se nyní rekreační nemovitost prodat? A jak zařídit, aby byla v inzerci vidět?
Češi chalupáři
Chalupaření Češi milují. Podle průzkumu z roku 2019 dává dovolené v Česku přednost téměř polovina obyvatel a poptávka po prodloužených víkendech na chalupách, v horách nebo obecně v přírodě je několik let velmi vysoká. Tento trend také umocnila pandemie koronaviru, kdy lidé rekreační nemovitosti nakupovali ve velkém, zejména z toho důvodu, že nebylo možné cestovat do zahraničí. „Nyní je už nějakou dobu situace stabilizovaná, můžeme volně cestovat a trávit čas, jak je nám libo. Je proto přirozené, že někteří z těch, kdo koupili chalupu během covidu, se jí nyní zbavují. Častějším důvodem je ovšem ekonomická recese a vysoké náklady na údržbu takové nemovitosti. Svou roli v tom hrají samozřejmě i drahé energie,“ vysvětluje Jakub Kindl z realitní kanceláře Domov, která se specializuje na oblast Berounska. Právě Berounsko je, co se rekreačních nemovitostí týče, velmi populární, a i zde šly před dvěma lety ceny nahoru.
Prodat, či neprodat?
Rozhodnutí chalupu nyní prodat může být v aktuální situaci nešťastné. Ceny klesají i o desítky procent a tento trend by měl v dalších měsících ještě kulminovat. Podle Kindla na prodeji ale nemusíte tratit, záleží na více okolnostech. „Klíčovou roli samozřejmě sehrává lokalita a stav objektu, jako tomu bylo vždy. Důležité je nyní také na prodej nespěchat. Pokud například někdo prodává chalupu kvůli tomu, že si ji jednoduše už nemůže dovolit, může tento faktor ovlivnit prodávajícího v tom smyslu, že půjde s cenou přehnaně dolů,“ vysvětluje.
Využijte zkušenosti realitního makléře
Nižší cena sice může prodej urychlit, stále by z něj pro prodávajícího ale měl plynout zisk. „Není sporu o tom, že na jaře se rekreační nemovitosti vždy prodávají lépe. Právě tehdy je ta nejvyšší poptávka. Problém tkví v tom, že nyní v inzerci najdeme klidně i dvojnásobek chalup, než tomu bylo v loňském roce. Nabídka se tak lehce ztratí v moři dalších inzerátů. Velkou pomocí může být realitní makléř, který inzerát vyšperkuje, může jej zpropagovat a navíc nejprve osloví ty zájemce, o kterých už ví, že podobný objekt shání,“ říká Jakub Kindl.
Nízká energetická náročnost
Prodávat se zároveň budou nejlépe ty chalupy, které mají co nejmenší energetickou náročnost. „Tento trend je logickým vyústěním situace. Nevíme, jak se dál bude vyvíjet trh s energiemi a lidé v tomto ohledu přemýšlí více dopředu. To neznamená, že je před prodejem nutné provádět masivní stavební zásahy. Naopak to může být v některých případech prodělečné. Prodej rekreační nemovitosti doporučuji nejprve konzultovat s realitním makléřem, který zná danou lokalitu a dovede správně určit potenciál nemovitosti,“ uzavírá Jakub Kindl za Domov Reality.