Kreativita je pro spoustu lidí jen velmi těžce uchopitelná vlastnost. Málokdo jí totiž přikládá osobní i profesní úspěchy, a tak se ve výchově dětí stále setkáváme s názorem, že by na prvním místě mělo být zejména to, aby se potomek dobře učil. To totiž zapadá do jakéhosi vzorce výchovy, kterou podstoupila naše generace. Kreativita je přitom zcela zásadní vlastností, kterou lze velmi dobře rozvíjet a která nám pomáhá ve všech důležitých krocích v životě, aniž bychom si to mnohokrát uvědomovali. Jak ji ale rozvíjet u svých potomků, když sami máme pocit, že nejsme dostatečně kreativní?
Hry bez hranic
Zásadním předpokladem pro rozvoj kreativity je nesnažit se děti omezovat v jejich hrách a fantaziích. Naopak jako rodiče bychom ji měli pomoci najít ten správný směr a podporovat je v jejich rozhodnutích. Každé rozhodnutí, které dítě učiní, je totiž demonstrací toho, že je schopné vymyslet řešení. Měli bychom proto nechat naše děti rozhodovat v každodenních záležitostech týkajících se programu na odpoledne či na víkend a dalších aspektů všedního života. Takto vedené děti brzy najdou svůj směr a daleko lépe a dříve začnou objevovat, co jim v životě jde nejlépe.
Velkou roli v tomto ohledu hrají každodenní hry. Spoustu rodičů má tendence dětem koupit nějakou hru za účelem toho, aby se dítě zabavilo samo. Takto to ovšem většinou nefunguje. Jako rodič musíme děti vést, a tak je naše účast v hrách naprosto stěžejní. Můžeme tak být na chvíli součástí dětské říše, což nám dovolí nejen se o svých dětech něco dozvědět, ale zejména to pomůže k tomu, abychom jim pomohli rozvíjet kreativní myšlení. Tak například při hrách venku je ideální se dětí ptát, a tím jim dávat dostatek podnětů, které je povedou k novým nápadům, zkušenostem a pokusům. A na co bychom se měli ptát? Velmi vhodné jsou hry typu „co kdyby“, které donutí děti přemýšlet nad alternativními řešeními. To se možná může zdát jako druhotné, opak je však pravdou. Pokud budeme vést děti k zamýšlení se nad tím, proč jsou věci tak, jak jsou, a zda by bylo možné, aby byly jinak, pomůžeme jim tím i do budoucna. Takto vychovaný jedinec je poté v dospělosti schopný pomoci si ze svízelných situací a razí teorii, že všechno jde, když se chce.
Kroužky
Nemalou roli v rozvoji kreativity u dětí hrají i nejrůznější volnočasové kroužky. Zde ovšem pozor. Spousta rodičů si své děti idealizuje a často do nich promítá své koníčky, sny a touhy. Nezřídka se tak setkáváme s tím, že rodiče zapíšou své dítě na nějaký kroužek a odmítají přijmout fakt, že daná aktivita není pro potomka to pravé ořechové. Tímto přístupem však danou činnost dítěti akorát znechutíme a kreativitu v něm pomalu ale jistě udusíme. Nebojme se proto experimentovat, a hlavně dítěti naslouchat. Co ho baví? Co dělá nejraději? A nechtělo by raději dělat něco jiného?
Využít také můžeme i takových příležitostí, jako jsou nejrůznější tvůrčí dílny či příměstské tábory, které jsou vedené kreativními nadšenci a dětem pomáhají nejen s rozvojem tvořivosti ale i se socializací. „Pravidelně pořádáme nejrůznější tvořivé dílny ve školách, školkách, na rodinných oslavách či je možné tyto akce navštívit přímo u nás v obchůdku v Berouně. Děti se tam naučí nejrůznější věci jako například ručně dělané náramky, skleničky či dekorace a po pár takovýchto návštěvách se často setkáváme s tím, že děti začnou samy projevovat zájem o to, aby si mohly něco vytvořit,“ říká Lenka Pachmanová spolumajitelka e-shopu s výtvarnými a kreativními potřebami Idea Creative, který má zároveň i tři kamenné pobočky, a to v Berouně, na Kladně a v Plzni.