Jaké dokumenty potřebujete při prodeji nemovitosti?

Jaké dokumenty potřebujete při prodeji nemovitosti?

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Prodej nemovitosti je významným krokem v životě každého jednotlivce nebo rodiny. Vyžaduje pečlivé plánování a dodržení řady administrativních náležitostí. Správná a kompletní dokumentace nemovitosti hraje klíčovou roli v tom, aby obchod proběhl hladce a bez komplikací. Jaké dokumenty budete při prodeji nemovitosti potřebovat?

První kroky by měly vést na katastr nemovitostí

Mezi nejdůležitější dokumenty, které potřebujete pro prodej nemovitosti, patří nabývací titul a list vlastnictví. Nabývacím titulem rozumíme například kupní smlouvu, dědické rozhodnutí či darovací smlouvu. „Nabývací titul dokládá detaily o nabytí nemovitosti, a pokud ho nemáte, získáte ho na katastru nemovitostí. Existují situace, kdy nabývacích titulů může být více. Jedná se o případy, když například část nemovitosti zdědíte a zbývající část odkoupíte,“ upřesňuje Jan Kindl z realitní společnosti Domov

List vlastnictví obsahuje údaje katastru nemovitostí o vlastníkovi či spoluvlastnících, také o parcelách a další podrobnosti. Tento dokument potvrzuje, že jste vlastníkem nemovitosti a informuje o tom, jaká jsou s vlastnictvím nemovitosti spojena omezení.

„Pokud prodáváte rodinný dům nebo pozemek, na katastru nemovitostí si vyžádejte i snímek katastrální mapy. Všechny tři výše uvedené dokumenty získáte i na jakékoli pobočce Czech pointu,“ doplňuje Jan Kindl.

Projektová dokumentace

Přestože ze zákona nemáte povinnost projektovou dokumentaci při prodeji nemovitosti kupujícímu předat, musíte ji mít, ať už v papírové nebo elektronické podobě. „Novela stavebního zákona platná od začátku tohoto roku upravuje povinnost k projektové dokumentaci. Vlastníci nemovitosti musí uchovávat stavební dokumentaci nemovitosti ve stavu, který odpovídá skutečnému provedení stavby. V opačném případě jim hrozí pokuta až do výše 400 tisíc korun. Je tedy velmi pravděpodobné, že tento dokument bude kupující žádat. A pokud by ho prodávající k dispozici neměl, lze to považovat za právní vadu a kupující by mohl smlouvat o ceně,“ říká Kindl z Domov Reality.

Pokud projektovou dokumentaci nemáte nebo není aktuální, lze situaci řešit tzv. pasportem stavby. Jeho zhotovení vás může přijít i na nižší desítky tisíc korun a je potřeba počítat s několikatýdenní lhůtou na zhotovení.

Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB)

Povinnost předložit průkaz energetické náročnosti budovy platí téměř pro všechny. Od této povinnosti jsou osvobozeny objekty, jejichž rozloha nepřesahuje 50 metrů čtverečních, chalupy a jiné rekreační stavby, objekty bez čísla popisného v katastru nemovitostí a družstevní byty. „Průkaz by měl prodávající kupujícímu předložit ještě před uzavřením kupní smlouvy a energetickou třídu je nutné uvést už v samotném inzerátu,“ dodává Kindl.

Při prodeji nemovitosti je dále vhodné mít k dispozici doklady o revizích, záruční listy i manuály. Prodávající sice nemá povinnost tyto dokumenty předložit, jejich existence však může prodej ulehčit. „Pokud má vlastník nemovitosti všechny dokumenty k dispozici, určitě to prodej výrazně usnadní a vzbuzuje to důvěryhodnost. Doporučujeme si tyto dokumenty obstarat ještě před prodejem. V Domov Reality můžeme vlastníkům s vyřešením administrativy pomoct a postaráme se o to, aby byla nemovitost po všech stránkách připravena na prodej,“ uzavírá Jan Kindl.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?